ממסרות \ גירים – לתנועה חלקה של הרכב
 
07_gears.jpgאחת ההמצאות המתוחכמות ביותר בעולם הרכב הייתה ההמצאה של תיבת ההילוכים (GEAR). ההמצאה הכול כך פשוטה וכל כך גאונית, מאפשרת לנוהג ברכב שליטה מרבית על מהירות הרכב יחד עם שמירה על פעילות חלקה של המנוע. אנחנו מכירים אמנם את המונח גירים בכל הקשור לעולם הרכב, אבל תיבות הילוכים כגון : ממסרות ישרות \ ממסרות חלזוניות \ ממסרות זוויתיות \ ממסרות פלנטריות ועוד כאמור משמשות גם בתעשייה .

ככל שעובר הזמן אנו עדים להתפתחויות מרשימות בתחום. בדרך כלל, חותרים המפתחים להגיע למצב שבו לא תורגש החלפת ההילוך ברכב במהלך ההאצה והנסיעה תהיה "טבעית" לגמרי. 

מהירות המנוע והחלפת ההילוך 

החלפת הילוך ידנית היא כולה עניין של רגש – ברגע המתאים, כשהמהירות מתאימה והתזמון מתאים מחליפים הילוך. עד לפני שני עשורים או קצת יותר, היו רוב הרכבים בעלי גירים ידניים. נכון להיום רכבים כאלה הם מיעוט, אם כי יש עד היום נהגים שלא יחליפו גירים ידניים בשום תיבת הילוך אוטומטית.

תיבת ההילוכים האוטומטית מחליפה הילוך כאשר מגיע הזמן המתאים לכך. למרות שבדרך כלל ההחלפה היא חלקה, היא עדיין מורגשת במקרים רבים, והיא צורמת למדיי. בנסיעה בשטח בנוי כשהעליות והירידות במהירות הן תכופות הדבר הופך למטריד, אפילו מעצבן.




שליטה חלקית של הנהג על ההילוכים


ישנם, נכון להיום, גירים מתוחכמים המאפשרים לנהג שליטה מסוימת על ההילוכים. הנהג מעביר הילוך פשוט על ידי משיכה או דחיפה של מוט ההילוכים למקום הנכון ואילו העברת ההילוך מחושבת על ידי מחשב הגיר ומתבצעת בזמן המתאים, אבל בהתאם לרצונו של הנהג.

במערכות אחרות אמנם יש גירים אבל אין ממש הילוך מוגדר, כפי שאנו מכירים אותם. ככל שמהירות המנוע גדלה, כך גם גדלה ההאצה של הרכב. אין הילוכים מוגדרים ולפיכך גם נמנעת ההרגשה או ה"מכה" הקטנה, בעת העברת ההילוכים.

באופן כללי, מאפשרת הטכנולוגיה המודרנית נסיעה חלקה, כזאת שלא ניתן היה לחלום עליה אך לפני שני עשורים. ואולם נראה כי זה איננו סוף המסלול וכי גירים עוד עשויים להתפתח ולתרום מאד לנוחות הנהיגה כמו גם לבטיחות שלה. למותר לציין כי החלפה תקינה של הילוכים תורמת מאד לשמירה על המנוע.